בריאות פיזית ונפשית

קשר בין פעילות גופנית לבין בריאות נפשית

אדם זה יכול להיות בן משפחה, חבר, שכן או אדם משמעותי אחר. האדם הוא יצור חברתי הוא נולד להתקשר; הצורך בהתקשרות הוא צורך אינהרנטי והכרחי להתפתחות נפשית תקינה. רוב המודלים העוסקים בהתפתחות פסיכולוגית וברווחה נפשית דנים בחשיבות מערכת יחסים המבוססת על חום ואמון. היכולת לאהוב נחשבת לכן מרכיב חשוב בבריאות הנפשית. אנשים שהגיעו להגשמה עצמית מתוארים בדרך כלל ככאלה שיש להם רגשות חזקים של אמפתיה וקבלה של בני אדם וכאלה שמסוגלים לאהבה גדולה יותר, חברות עמוקה יותר ויכולת הזדהות מלאה יותר עם אחרים.

[ל"ת]. מאמר חשוב, הטיפול בגיל המבוגר, הוא פחות קורץ מאשר צעירים או מתבגרים, אך החיוניות היא רבה. תכנית ראשונה הנקראת "ביני לבינך" העוסקת בפתוח מיומנויות תקשורת, החלה לפעול לפני כשנה באמצעות הכשרת מתנדבים להקמת קבוצות תקשורת לאוכלוסיה הזקנה. מטרת התכנית היא לסייע לאוכלוסיה המבוגרת לפתח מיומנויות בתקשורת ישירה ופתוחה עם הגורמים המטפלים בהם ועם בני המשפחה, כך שיוכלו לבטא את הצרכים והרצונות שלהם באופן יעיל.

היא איננה אקטיבית מספיק בחייה וזה בא לידי ביטוי גם בקשר שלה עם הילדים. הם מבקשים שתשמור על הנכדים והיא נענית לבקשתם גם כשזה לא מתאים לה, כשהיא מרגישה שאין לה כוח, או שהייתה מעדיפה לעשות משהו אחר. במצבים אלו היא חשה לעתים תסכול ולחץ המתבטאים בכאבי ראש וסחרחורת.

הצעד הראשון הוא ההכרה שהקורונה כאן להישאר עוד זמן רב. לאור ההשלכות שלה על חיינו, לגיטימי להרגיש רגשות של עצב, געגוע, תסכול ואפילו כעס. משברים הם צמתים בלתי נמנעים בחיינו שמהם ניתן לצמוח, לגדול ולהתקדם, או להישבר ולסגת.

רק כשהיא מרגישה לא טוב היא משוחררת מהתפקיד מבלי להרגיש איום או אשמה. קשר משמעותי הוא תהליך דינמי, מתפתח ומתעצב כל הזמן -כמו שאושר אינו מטרה קלה אלא מאבק תמידי. בריאות חיובית היא לכן מעורבות בחיים שיש בה גם סיפוק ואושר אך גם כאב ומאבק, כשלפעמים דווקא אירועים קשים ולוחצים הם אלו שנותנים משמעות.

פחות מ-10% מהמשיבים עם בריאות נפשית ירודה בהשוואה ל-17% עם בריאות נפשית טובה יותר בצעו פעילות גופנית בהיקף של שעתיים עד ארבע שעות בשבוע. משיבים עם בריאות נפשית טובה יותר בצעו פעילות גופנית לעתים קרובות יותר. בהתאם לכך, גם השירות לבריאות הנפש הניתן לאזרח מתבסס על עבודה משותפת ומשולבת של רופאים, פסיכולוגים, עובדים סוציאליים, אחים ומרפאים בעיסוק. נציגי מקצועות אלה, מרכיבים את הצוות הרב-מקצועי המופקד על השירות לבריאות הנפש. צוות זה, נעזר בעובדי שיקום, מדריכים, מרפאים במוזיקה, בתנועה, באומנויות ועוד. כל אחד תורם את המקצוענות הספציפית שלו ושילוב רב-גוני זה יוצר פסיפס טיפולי העומד לרשותו של החולה, משפחתו וסביבתו.

לכן, כדאי לאזן את ההשפעה השלילית של התרבות באמצעות אהבה לגוף וטיפוח הגוף. נשים ונערות מפנימות את המסרים התרבותיים-חברתיים שמעודדים מבט ביקורתי על נשים והאשמת נשים ואמהות. לכן, חשוב שתלמדי להעריך את עצמך, לאהוב את עצמך ואת הגוף שלך ולהיפטר מרגשי אשמה ושיפוטיות יתר. נטורופתית, רפלקסולוגית, מלווה לאורח חיים בריא, מרצה בארגו… מאמן בריאות וכושר אישי מוסמך מכון וינגייט ו-ISSA, מוסמך F…

מערך השיקום בקהילה עוגן בשנת 2000 בחוק "שיקום נכי נפש בקהילה", לאפשר לאנשים נפגעי נפש את הדרגה המרבית של עצמאות תפקודית ושיקום תעסוקתי, תוך הקפדה על כבודם וחירותם ברוח חוק היסוד. בארצות הברית קיימות היום תכניות לקידום בריאות life Skills program)) שעוסקות בשמירה על בריאות, תזונה, פעילות גופנית וחברתית, וגם בהצבת יעדים לתעסוקה ולמילוי הזמן הפנוי. בקבוצה זו נמצאו נשים בעלות מנת משכל גבוהה ובריאות טובה. כאלו שהיו בדרך כלל טובות מאוד בלימודים והצליחו להגיע לסטטוס מקצועי שהקנה להן תחושה של הגשמה עצמית ויש להן גם קשרים חיובים משמעותיים. כך למשל גב' כהן שהיא אלמנה וזקוקה לפעילות מנטלית ולחברה. גב' כהן יודעת שטוב יהיה אם תתחיל לשחק ברידג', אך היא דוחה מיום ליום ומשבוע לשבוע את הצעד הראשון שעליה לעשות – להתקשר למועדון הברידג' שבסביבת מגוריה ולהירשם. הקושי נובע מחרדות ומחוסר ביטחון עצמי, חוסר אנרגיה ומוטיבציה נמוכה.

גם בישראל קיימות תוכניות לקידום הבריאות של האוכלוסייה המבוגרת. "אשל" בונה מספר תכניות התערבות ומניעה לקדום הבריאות בקהילה. כיום פועלים כמה פרויקטים חשובים העוסקים באיתור ובמניעה של ירידה בתפקודים כמו שמיעה, ראיה, שווי משקל, שליטה על סוגרים אצל תשושים. יש תכניות הדרכה לתזונה נכונה, לשמירה על הזיכרון. יש גם קבוצות הליכה בערים הגדולות המופעלות על ידי גמלאים מתנדבים, חדרי כושר לזקנים ועוד.

משיבים מעשנים, בעלי עודף משקל או שמנים היו בעלי בריאות נפשית ירודה יותר. אף אחת אינה מחוסנת מפני קשיים ומשברים בחיים ובכל אופן, אנחנו ממליצות לך לא להישאר עם זה לבד.

כמו כן, הוא יזדקק לתמיכתכם כדי לקבל עזרה מקצועית. אם ילדכם אומר לכם שהוא חושב על פגיעה בעצמו או התאבדות, פנו בדחיפות לקבלת עזרה מקצועית. התקשרו לער”ן (עזרה ראשונה נפשית בטלפון) במספר 1201 הפועל 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע. במקרה חירום, התקשרו למשטרה או הגיעו ישירות לחדר המיון בבית החולים. נסו לשמור עד כמה שאפשר על שיגרת חיים למרות המגבלות והעומס. אתם העוגן ולכן חשובה הבריאות הנפשית שלכם. הרבה תיאוריטיקנים כתבו ספרים והגדירו הגדרות שונות של בריאות הנפש, לרבות מדריך DSM המפורסם.